dieta przy niestrawnośći

Niestrawność – dieta może pomóc?

Za niestrawność uważa się nie tylko nieprzyjemny ból żołądka, ale również na przykład inne dolegliwości, takie jak zgaga, odbijanie po jedzeniu, wzdęcia, ale również brak apetytu, a także najczęściej wymieniany wymioty i nudności. Najczęściej powodem pojawiających się niestrawności jest nieodpowiednia dieta, a najlepszym na nią lekarstwem – zastosowanie odpowiedniej, zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych, zaprzestanie objadania się, szczególnie na noc oraz zjadanie raczej lekkostrawnych potraw, z wyłączeniem większych ilości błonnika, który w tym przypadku nie jest zbyt polecany.

Niestrawność – co jeść i skąd bierze się ta dolegliwość?

Trudno niestrawność nazwać przyjemną dolegliwością. Dyspepsja pojawia się wraz z gazami, odbijaniem się, uczuciem pełności, ale również zgagą, a najczęściej można je odczuwać zaraz po jedzeniu. Dyspepsja pojawia się, kiedy zjemy zbyt obfity posiłek, bogaty w tłuszcze oraz białko, które trawione jest znacznie dłużej niż na przykład warzywa. Jeśli jemy w pośpiechu, najczęściej połykamy przy tym zbyt duże ilości powietrza i to one mogą wywoływać owe nieprzyjemne dolegliwości. Poważnym błędem żywieniowym jest spożywanie dwóch obfitych posiłków zamiast kilku lekkostrawnych.

Niestrawność – co jeść?

Najlepsza dieta to ta zbilansowana oraz odpowiednio skomponowana, nieskładająca się wyłącznie z tłuszczu czy z samych warzyw oraz owoców. Każda potrawa powinna być również przygotowana odpowiednio, to znaczy, że nie powinna być smażona na głębokim tłuszczu, a do posiłków nie powinny być spożywane napoje, szczególnie słodkie oraz gazowane, ponieważ jedynie podrażniają żołądek. Niestrawność i dieta lekkostrawna zawsze muszą iść w parze. Świetnie w tym wypadku sprawdzą się zupy, poza kapuśniakiem czy zupą ogórkową, a więc tymi ciężkostrawnymi. Należy unikać zup w proszku oraz przetworzonych produktów. Najlepsze będą również gotowane ryby oraz chude mięso – pieczone albo duszone, bez wcześniejszego podsmażania. Świetne będą tez potrawki, budynie mięsne oraz rybne, a także pulpety.

Niestrawność – dieta bogata w produkty mączne?

Z mąką należy nieco uważać, co innego z kaszami – z tych można przygotowywać sycące budynie z dodatkiem zarówno warzyw, jak i owoców. Świetnie sprawdzą się również leniwe pierogi – ale bez sporego dodatku mąk, lane kluski czy domowe kompoty oraz własnoręcznie przygotowywane kisiele oraz galaretki, musy owocowe – wszystko to jest lekkostrawne, dlatego żołądek po takich potrawach będzie czuł się dobrze.

Niestrawność – domowe sposoby na radzenie sobie z problemem

Najlepszym sposobem na niestrawność jest korzystanie z naturalnych metod, a więc głównie z ziół. Usunięcie nieprzyjemnych objawów jest również możliwe poprzez picie niewielkimi łyczkami ciepłej wody, jednak z przerwami, ponieważ wypicie naraz całej szklanki może jedynie nasilić nieprzyjemne objawy. Na niestrawność stosuje się napary z nasion kolendry, kminku, kopru włoskiego, ale również z mięty pieprzowej, z dziurawca, z nagietka, albo ze sproszkowanego, ale świeżego korzenia imbiru.

Powiązane wpisy