zdrowe-odzywianie-jako-element-profilaktyki-i-terapii-roznych-chorob-ukladu-pokarmowego

Grypa żołądkowa – co jeść kiedy dopadnie nas jelitówka (dieta)

Choroby układu pokarmowego nie muszą nas wcale dotyczyć, a jeśli nawet się przydarzą, mogą mieć łagodny przebieg. Ten efekt pomoże osiągnąć odpowiedni harmonogram żywienia, jak też unikanie przypadkowych punktów gastronomicznych, regularne mycie rąk oraz mycie warzyw i owoców przed ich spożyciem.

Grypa żołądkowa – co jeść?

Gdy doskwiera ci grypa żołądkowa, dieta powinna być w pierwszej kolejności lekkostrawna – nie można obciążać żołądka dodatkowo, serwując mu ciężkie do trawienia produkty, bo nasili to objawy: wymioty, biegunkę, jak także gorączkę często towarzyszącą tej odmianie grypy. Choroba w większości przypadków nie trwa długo, więc można wytrzymać nawet na mocno restrykcyjnej diecie, trzeba jednak dużo pić, by zniwelować efekty odwodnienia typowe dla biegunki połączonej z wymiotami. Jeśli objawy bardzo dokuczają, można pominąć jedzenie w postaci stałej, korzystając za to z dobroczynnych napojów ziołowych – świetne są herbatki miętowe, rumiankowe jak też gotowe napoje zawierające elektrolity.  Gdy nie wiesz, jakim lekarstwom nie oprze się grypa żołądkowa, co jeść, by szybciej minęła, skonsultuj się z lekarzem nawet pierwszego dnia po wystąpieniu objawów. Na pewno jednym z zaleceń będą wymienione wyżej herbatki ziołowe, jak też bulion, kleiki (znane jako uniwersalne lekarstwo przeciwbiegunkowe), woda mineralna. Ograniczanie jedzenia zniweluje przykre objawy związane z atakami wymiotów i wodnistą biegunką.

Grypa jelitowa – dieta

Objawy grypy jelitowej na szczęście nie dokuczają długo, więc zastosowanie zaleceń pozwoli znacznie łatwiej przejść ten trudny okres nawet uciekając się do częściowej głodówki. Po pierwszych kilku dniach, które z konieczności przeżyć trzeba na „samej wodzie”, można będzie powoli wracać do bardziej stałych pokarmów. Na początek warto ostrożnie wdrożyć zupy bez zbytniej zawartości stałej, na przykład dobre są różnego rodzaju buliony. Im lepiej się czujemy, tym większe są możliwości zmiany diety na tę, do jakiej byliśmy wcześniej przyzwyczajeni (choć oczywiście warto wykorzystać okazję i poprawić swój jadłospis tak, by był bardziej zdrowy dla naszego organizmu).

Grypa jelitowa – co jeść

Istnieje sporo przepisów dietetycznych dla osób zmagających się z grypą jelitową lub tych, którym już się udało pozbyć nieprzyjemnych objawów. Dieta powinna być skonstruowana w oparciu o bardzo lekkostrawne dania z produktów takich jak:

  • mięso drobiowe  – gotowane lub duszone, bez tłuszczu
  • nabiał – dobry będzie np. biały ser, jogurt naturalny, chude mleko
  • jaja kurze
  • różnego rodzaju kasze w dowolnej formie, np. kleiku, albo na sypko
  • warzywa i owoce (na początek lepsze będą gotowane)
  • pieczywo

Nie warto spożywać zbyt obfitych posiłków gdy tylko poczujemy się lepiej, bo podrażniony układ pokarmowy może w dalszym ciągu reagować niestrawnością, nudnościami i wymiotami, czyli praktycznie powrotem objawów. Można jeść bardzo różnorodne dania, ale w małych ilościach, za to częściej – dzięki temu dostarczymy organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze, najemy się i nie wywołamy kolejnego ataku choroby.