Czym zastąpić cukier?

Popularność cukru jest duża, ale być może wiąże się to wyłącznie z dużą dostępnością tego produktu we wszystkich sklepach spożywczych. Niestety, nie wszyscy mogą go bezkarnie stosować, dla niektórych jest zdecydowanie zbyt niezdrowy i z uwagi na kwestie zdrowotne musi zostać odstawiony. W przypadku innych osób okazuje się głównym czynnikiem powodującym nadwagę. Czasami jednak można skorzystać z innych rodzajów produktów słodzących – tzw. słodzików.

Czy może to być ksylitol?

Wybierając zamiennik dla cukru, warto postarać się o wybór zdrowego i naturalnego produktu. Te kryteria jak najbardziej spełnia ksylitol. Pod tą nazwą kryje się po prostu cukier brzozowy, czyli inna odmiana cukru białego. Wykazuje porównywalne, a nawet nieco lepsze (większość używających ocenia ten cukier jako słodszy) właściwości słodzące, jednak w regularnym stosowaniu okazuje się dużo bardziej korzystnym dla zdrowia związkiem – dostarcza mniejszą ilość kalorii oraz ma niższy indeks glikemiczny. W związku z tym okazuje się lepszym wyborem dla osób z glikemią czy też cukrzycą. Sam w sobie nie gwarantuje efektów takich jak redukcja kalorii, ale też ich nie dodaje, może więc być bezpiecznie używany. Ma sporo zalet, między innymi wykazuje właściwości bakteriobójcze – to rodzaj naturalnego środka mogącego poradzić sobie z dużym nagromadzeniem tych szkodliwych drobnoustrojów. Właśnie dzięki tej roli ksylitolu jest on środkiem słodzącym wykorzystywanym w gumach do żucia.

Popularna stewia

Inny produkt zastępujący biały cukier to stewia, który pochodzi z rośliny Stevia rebaudiana. Stewia jest jeszcze mniej kaloryczna i bardziej korzystna dla organizmu niż ksylitol i dość wielofunkcyjna (można normalnie nią słodzić oraz stosować w kuchni). Spośród różnych dostępnych słodzików jest ceniona i lubiana, ale ma też grono przeciwników, którym nie odpowiada jej charakterystyczny, nieco ziołowy smak. Stewię obecnie można dostać prawie w każdym sklepie, jednak często sklepowy słodzik jest niskiej jakości i nie zawiera czystej stewii, tylko różne dodatki. Istnieje jednak inna możliwość – Stevia rebaudiana może wyrosnąć w krajowych warunkach, więc osoby zainteresowane jej spożywaniem mogą samodzielnie hodować rośliny.

A może syrop z agawy?

Kolejna możliwość to syrop z agawy. Substancja ma wielu zwolenników, jak i zadeklarowanych przeciwników uważających ją za przereklamowaną. Oferuje bardzo dobre właściwości słodzące, jest naturalna i ma niski indeks glikemiczny. Nadaje się do wykorzystywania w diecie odchudzającej, ale zawiera fruktozę, przez co nie jest najlepszym wyborem dla osób, którym zależy na braku cukru i niskiej kaloryczności. Wykorzystanie syropu z agawy ma szczególne uzasadnienie w przypadkach, gdy komuś zależy na gwarancji dobrego smaku słodzonych potraw i chce korzystać z uzyskiwanej naturalnie substancji. Do tego można kupić sok z agawy w większości polskich sklepów, więc zaopatrzenie się w ten słodzik nie jest trudne. Dla niektórych osób pewnym problemem może być jednak wysoka cena.

Powiązane wpisy