co-na-przejedzenie-swiateczne

Co na przejedzenie świąteczne?

Co roku podczas świąt spotykamy bliskich, dawno nie widzianą rodzinę, dobrych znajomych i przyjaciół, by razem z nimi usiąść przy wspólnym stole zastawionym przeróżnymi produktami. Dania świąteczne bywają bardzo smakowite, a atmosfera sprzyja spędzaniu długich godzin przy rozmowie i radosnej konsumpcji. Często w wyniku tego dochodzi do nadmiernego przejedzenia się, więc drugi dzień świąt lub czas po świętach nie są łatwe z uwagi na dokuczliwe objawy ze strony układu pokarmowego.

Przejedzenie – jak się objawia? U osób odczuwających dolegliwości związane z przejedzeniem może wystąpić ból brzucha, jak również różne „sensacje” dotyczące układu pokarmowego. Typowe są mdłości, nudności, a nawet wymioty, zwłaszcza jeśli na skutek świątecznego obżarstwa dojdzie do wymieszania bardzo różnych potraw oraz napojów (gazowanych czy alkoholowych).

Nierzadko razem z tym występują wzdęcia, gazy, odbijanie się i biegunka. Przejedzenie bywa bardzo nieprzyjemne, często paraliżując daną osobę przez kilka kolejnych dni. Na samą myśl o jedzeniu robi się wtedy niedobrze, a skonsumowanie czegokolwiek z powodów zdroworozsądkowych może skończyć się oczywiście wymiotami. Niektórzy cierpią też na rozdrażnienie, zmęczenie, bóle głowy, może dojść nawet do omdleń.

Świąteczne przejedzenie – problem cywilizacyjny

Obfitość jedzenia na świątecznych stołach wynika i z tradycji, i ze sposobu przedstawiania świąt w różnych mediach. Obecnie trzeba na tę okazję zrobić duże zakupy i spędzić dzień lub dwa na przyrządzaniu potraw. Im większa rodzina, tym więcej gotowania i gotowych dań. W takiej atmosferze trudno więc uniknąć siedzenia przy stole, w którym to czasie wręcz wypada jeść i korzystać ze wszystkiego, co się tam znajduje. Nawet średnio zamożne rodziny zastawiają suto stoły i zapewniają możliwość jedzenia przeróżnych dań na gorąco, na zimno, ciast i przystawek. Większość potraw przyrządzana jest bez zwracania uwagi na ewentualną kaloryczność, więc są ciężkostrawne, tłuste – choć oczywiście bardzo smaczne. Mało kto unika cukru, soli, jak też przypraw gwarantujących wyjątkowy smak i aromat. Wskutek tego często pojawiają się efekty przejedzenia, bo ciężko odmówić kosztowania kolejnych potraw, wszystkie są wyjątkowo apetyczne, do tego członkowie rodziny zachęcają do pozostania przy stole i jedzenia z nimi przy miłej rozmowie.

Sposoby na świąteczne przejedzenie

Efektom świątecznego przejedzenia można zapobiegać na kilka sposobów. Przede wszystkim, warto zaplanować tak jadłospis, by wyeliminować z niego niezdrowe, tłuste, przetworzone dania. Większość produktów można zastąpić lżejszymi i zdrowszymi odpowiednikami, więc to powinno być pierwszym krokiem powziętym przez każdą panią domu. Można też postarać się znacznie ograniczyć sól, cukier i niektóre przyprawy, przez co dania będą łagodniejsze – zamiast solić potrawę, warto użyć np. ziół do zbudowania jej niepowtarzalnego smaku i aromatu.

Żeby czasowo ograniczyć możliwości objadania się przez domowych łasuchów, warto odpowiednio dozować to, co znajdzie się na stole. W wielu rodzinach funkcjonuje zastawianie stołu wszystkim, co się przygotowało, jak również nakładanie na talerze dużych porcji każdemu bez wyjątku. Lepszą metodą jest serwowanie dań po kolei, oraz bieżące sprzątanie talerzy, przez co nikt nie będzie miał okazji do dodatkowego „łasuchowania”.